Onze website werkt niet optimaal in Internet Explorer, deze browser wordt niet meer onderhouden door Microsoft. Wij raden een moderne browser aan zoals Edge, Chrome, Firefox of Safari.

Zoekresultaten

We hebben de volgende resultaten gevonden

Gevonden vragen en antwoorden

Slimme meter
Alle Nederlandse huishoudens krijgen een slimme meter van hun netbeheerder. Voor vragen en handleidingen kun je terecht op de website van je netbeheerder.



Voordelen van de slimme meter:
  • Meterstanden worden op afstand uitgelezen
  • Jaarnota’s zijn gebaseerd op actuele meterstanden en dus nauwkeuriger
  • Maandelijks een overzicht van je verbruik
  • Beter inzicht in je totale energieverbruik


Wil je niet dat de meterstanden op afstand worden uitgelezen? Geef dit door aan je netbeheerder.



Wanneer lezen wij de slimme meter uit?
Jaarnota: 
De maand voordat je de jaarnota krijgt, lezen we de meterstanden uit. De exacte datum staat op je jaarnota.


Algemene prijswijzigingen: 
Bij prijswijzigingen lezen we de meterstanden uit.

Verhuizing of overstap naar DELTA: 
Bij verhuizing of overstap lezen we de meterstanden uit op de datum van de sleuteloverdracht of overstap.


Als je niet wilt dat de meterstanden op afstand worden uitgelezen, kunt je dit doorgeven aan je netbeheerder. 


Meterstanden bij meterwissel
Wij ontvangen de oude en de nieuwe meterstanden via de netbeheerder. De monteur laat een briefje achter met deze standen.



Meteropnameverzoek ontvangen terwijl je een slimme meter hebt?
Heb je in de afgelopen maand een slimme meter gekregen? Dan kun je de meterstandenkaart gewoon weggooien. De netbeheerder bezorgt ons de meterstanden van je oude meter.

Heb je recentelijk toestemming gegeven om de meterstanden op afstand uit te lezen?  Dan is dit mogelijk nog niet administratief verwerkt. Geef dan de meterstanden voor de zekerheid door via het ontvangen opnamekenmerk.


Hyperlinks 
Contactgegevens netbeheerders


Wil je weten wanneer ze jouw huidige meter gaan vervangen door een slimme meter? Kijk op de website van je netbeheerder.

Je kunt de kosten voor plaatsing van de slimme meter alleen terugvragen als je energie teruglevert aan het net. Bijvoorbeeld met zonnepanelen of een windmolen.

Je installatie moet dan wel aangemeld zijn in het Productie Installatie Register via www.energieleveren.nl.

Kijk voor meer informatie over dit onderwerp op de website van je netbeheerder.

Hyperlinks  
Netbeheerder


Meterstanden doorgeven aan DELTA
Heb je een meter die we niet op afstand kunnen uitlezen? Dan vragen we je op meerdere momenten in het jaar om je meterstanden door te geven, bijvoorbeeld bij:


  • Algemene prijswijzigingen
  • Jaarlijkse opname


In de maand voorafgaand voor de prijswijziging of jaarnota ontvang je een meterstandenkaart met een opnamekenmerk. Hiermee kun je de meterstanden doorgeven, ook eenvoudig via MijnDELTA.



Meteropnemer
Naast DELTA neemt ook de regionale netbeheerder de meterstanden op van meters die niet op afstand uitleesbaar zijn. Dit doen zij minimaal één keer in de drie jaar. Hierdoor kun je meerdere keren per jaar het verzoek krijgen om meterstanden door te geven, zowel van ons als van de netbeheerder.



Slimme meter
Heb je een slimme meter? Dan worden je meterstanden voor elektriciteit en gas automatisch uitgelezen.



Meterstanden historie opvragen
Voor aansluitingen met een slimme meter kun je de historische dag-standen van de afgelopen 24 maanden opvragen, zolang je levering van DELTA Energie hebt. Alleen de uitgelezen standen worden gecommuniceerd. Als er standen ontbreken, zullen deze niet zichtbaar zijn.

Wil je deze standen ontvangen vraag deze aan via MijnDELTA 


Voor een aansluiting met een uitleesbare slimme meter kunnen de historische dagstanden van de afgelopen 24 maanden via MijnDelta opgevraagd worden, voor de periode dat u levering van DELTA Energie krijgt. Let op enkel de uitgelezen standen worden gecommuniceerd, indien er om welke reden dan ook standen ontbreken zult u deze niet terugzien.


Ben je op zoek naar informatie over internet, tv en/of bellen? Boven het DELTA-logo (linksboven op deze website) staat ‘Internet, tv en bellen’. Klik daarop en je komt op delta.nl, de website over de digitale producten en diensten van DELTA.

Bekijk je deze website op je smartphone, dan vind je deze optie onderaan in het menu.

Je vindt op delta.nl alle informatie en veelgestelde vragen over:
  • Internet
  • Interactieve televisie
  • Vaste telefonie
  • DELTA Mobiel
  • Actuele storingen
  • en meer...
Ons leveringsgebied is heel Nederland. Aanmelden voor stroom en gas van DELTA is heel eenvoudig.

In de contractbevestiging vermelden we in het producten- en dienstenoverzicht bij stroom en gas variabele leveringskosten. Deze kosten noemen we variabel omdat we van te voren niet weten hoeveel stroom en gas er daadwerkelijk verbruikt zal worden, we tonen daarom de prijzen per kWh en per m3. 

Heb je een vast contract voor één of drie jaar, dan wijzigen deze leveringskosten uiteraard niet in de periode dat je contract loopt. 

De vaste kosten zijn onafhankelijk van het verbruik, en zijn een vast bedrag per dag.
De vaste leveringskosten (ook wel vastrecht genoemd) zijn onderdeel van de totale leveringsprijs, naast de prijs per kWh en de prijs per m3. De vaste leveringskosten zijn onafhankelijk van het verbruik en zijn een vast bedrag per jaar. Als je een contract hebt voor 1 of 3 jaar vast, dan blijven ook de vaste leveringskosten gedurende deze periode onveranderd.

Dit vaste bedrag voor stroom en/of gas is voor diverse kosten die DELTA maakt zoals administratiekosten en kosten voor inkoop van stroom en gas. De prijzen bij een vaste prijscontract voor 1 en 3 jaar, en bij een contract met variabele prijzen worden op verschillende momenten vastgesteld. Hierdoor kunnen de prijzen en de vaste leveringskosten per looptijd van een contract verschillen. Over een langere periode volgen ze dezelfde trend, maar op korte termijn kunnen ze van elkaar afwijken.

De vaste leveringskosten zijn onderdeel van de totale leveringskosten bij DELTA, en staan net als de prijzen per kWh en m3 onder toezicht van de ACM.
 
Ga je gasvrij wonen? Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen. Je dient zelf de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal zorgen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding.

Als je de gasaansluiting nog niet meteen wil laten verwijderen, dan kun je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van je gasaansluiting. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden, die de netbeheerder bij je in rekening brengt. Het verwijderen van de gasaansluiting is kosteloos. Het is wel belangrijk dat je actief de aanvraag tot verwijdering doet.

Wij krijgen vanuit de netbeheerder bericht over het afsluiten van de gasaansluiting. Na ontvangst van dit bericht van de netbeheerder zullen wij je contract automatisch beëindigen. Hiervoor hoef je zelf geen contact met ons op te nemen. Je ontvangt bericht zodra wij je contract beëindigd hebben.

Je netbeheerder kan je alle informatie over je elektriciteit- en/of gasmeter geven. 

Hyperlinks
Netbeheerder

Als je woning langere tijd leegstaat, kunnen we je termijnbedrag verlagen naar minimaal 67 euro per maand. Dit noemen we het zogenaamde ‘leegstandstarief’. Daarmee zijn in ieder geval gedekt:
  • de kosten van de leverancier
  • de netbeheerkosten van de netbeheerder. In bovenstaand bedrag zijn de tarieven voor een elektriciteitsaansluiting van 3 x 25 Ampère en een G4 / G6-gasaansluiting bij Stedin opgenomen. Bij grotere aansluitingen wordt het bedrag groter.
  • Je daadwerkelijke verbruik wordt bij de eerstvolgende jaar- of eindnota in rekening gebracht.

Aanvragen
Neem contact met ons op om het leegstandstarief aan te vragen, dan regelen we het snel voor je.

Let op: na een jaarnota moet het leegstandstarief, als het nog van toepassing is, opnieuw aangevraagd worden.

Betrek je de woning, zorg dan dat je je termijnbedrag verhoogt. Dit regel je eenvoudig zelf via MijnDELTA.

Hyperlinks
Inloggen MijnDELTA
De meterstanden op de jaarnota wijken af 
Neem contact met ons op. Je meterstanden kunnen om diverse redenen van je verwachting afwijken.
 
Meerdere meterstanden op de jaarnota
Heb je een slimme meter? Dan zijn we verplicht om bij tariefswijzigingen een meterstand op te vragen. Hierdoor kunnen er meerdere meterstanden op je jaarnota staan.
 
Gasverbruik en meterstanden op de jaarnota
De verbrandingswaarde van aardgas varieert, wat invloed heeft op je verbruik. Daarom rekenen we het gemeten verbruik om naar een standaard verbruik, de zogenaamde 'Groningenkwaliteit'. Hierbij wordt ook gecorrigeerd voor verschillen in temperatuur en druk. Hierdoor kan je werkelijke verbruik iets hoger of lager uitvallen dan verwacht.