Onze website werkt niet optimaal in Internet Explorer, deze browser wordt niet meer onderhouden door Microsoft. Wij raden een moderne browser aan zoals Edge, Chrome, Firefox of Safari.

Eindnota

Toelichting op je eindnota van DELTA

Iedere klant ontvangt 1x per jaar van ons een eindnota. Daarop staat hoeveel energie je hebt verbruikt, of je geld terugkrijgt of bijbetaalt, en wat jouw nieuwe termijnbedrag wordt. Het prijsplafond dat in 2023 gold heeft ook impact op de eindnota die je in 2024 ontvangt. Je leest hier later op de pagina meer over.

Ontvangst eindnota

Bekijk in het vernieuwde M​ijnDELTA wanneer jij jouw eindnota ontvangt. Dit vind je onder mijn producten​.

Een vernieuwde eindnota

De eindnota is in december 2022 vernieuwd. Duidelijk, overzichtelijk en compleet. Op de eindnota is veel informatie te vinden. Onze klanten lieten ons weten dat de oude  eindnota compleet is maar dat het overzicht ontbrak. Dat hebben we aangepast. Het is goed om te weten dat:

  • De informatie nog net zo compleet is.
  • Alle details te vinden zijn in de specificatie.
  • De belangrijkste informatie direct op de eerste pagina staat.

Nu tonen we eerst de informatie waarvan onze klanten aan hebben gegeven deze het belangrijkste te vinden. 

Antwoorden op de meest gestelde vragen

Neem contact op met je netbeheerder als de capaciteit van de aansluiting op je jaarnota niet correct is (bijvoorbeeld 3x50A in plaats van 3x25A).

Je fysieke aansluiting en de bijbehorende netbeheerkosten vallen onder de verantwoordelijkheid van je netbeheerder. Wij factureren deze kosten namens je netbeheerder op basis van de informatie die wij hebben ontvangen. Als er iets niet klopt, kunnen wij dat niet voor je aanpassen. Dat geldt ook voor de jaarnota. Daarom vragen we je om rechtstreeks contact op te nemen met je netbeheerder.

De contactgegevens van je netbeheerder vind je op onze netbeheerders pagina

Delta biedt vele manieren aan om je te helpen bij het verduurzamen van je woning. Dat is goed voor het klimaat en voor je portemonnee. Lees op onze duurzame oplossingen pagina wat voor je kunnen betekenen.

Je hebt zonnepanelen, maar er staat geen teruglevering op je jaarnota? Dat kan twee oorzaken hebben:

  • Je installatie is niet aangemeld in het Productie Installatie Register via www.energieleveren.nl. Ga naar de website en regel het alsnog.

 

  • De teruggeleverde stroom is nihil. Dat kan in de volgende situaties:
    • Er is geen (of nauwelijks) eigen opwek van stroom
    • Er is genoeg elektriciteitsvraag in huis, zodat er niks teruggeleverd wordt aan het stroomnet. De stroom die u opwekt, verbruikt u eerst in uw huis. Alleen de stroom die over is, levert u terug aan het stroomnet. Dit kan over de gemeten periode weinig of niets zijn.
    • Er hangt een conventionele meter in het pand waarbij de teruglevering terugdraait op de meter

Dat komt doordat we de stand van je slimme meter bij een nieuwe poging tóch konden uitlezen. In plaats van de door jouzelf opgenomen meterstand hebben we dus uiteindelijk de automatisch uitgelezen stand gebruikt. Zo weet je zeker dat de nota perfect overeen komt met jouw verbruik.

De energiekosten stijgen. Er zijn vele manieren waar je hulp bij kan krijgen om grip te houden op je kosten. Lees op onze hou grip op je energiekosten pagina wat we voor je kunnen betekenen.

Neem contact met ons op, zo kunnen wij kijken waarom de meterstanden in uw geval niet kloppen. Chat met ons via WhatsApp of bel ons op 0118 334 179.

De hoeveelheid warmte die uit een kubieke meter aardgas te halen valt, oftewel de verbrandingswaarde, varieert. Daarom rekenen we het gemeten verbruik met een correctiefactor om naar een ‘herleid verbruik’ op basis van de standaard: de zogenaamde ‘Groningenkwaliteit’. Ook vindt er een correctie plaats voor verschillen in temperatuur en druk. Je werkelijke verbruik kan hierdoor iets hoger of lager uitvallen. 

De eindnota ontvang je binnen 42 kalenderdagen nadat je energiecontract is beëindigd. 

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je geen nota ontvangt. 

  • Heb je automatische incasso? Dan sturen we je alleen jaarnota’s (en eindnota’s) toe
  • Ontvang je de nota per post? Houd er rekening mee dat het 72 uur kan duren voordat je post van ons ontvangt. Je kunt je nota’s ook altijd inzien via MijnDELTA

Vermoed je dat er een andere reden is waarom je geen nota van ons hebt ontvangen? Neem contact met ons op via WhatsApp of bel ons op 0118 334 179.

Hoe wordt de prijsplafondvergoeding berekend voor mijn eindnota?

Het prijsplafond dat in 2023 gold heeft ook impact op je eindnota die je in 2023 ontvangt als je gaat verhuizen of overstapt naar een andere energieleverancier. We berekenen op de eindnota of je verbruik, vanaf 1 januari 2023 tot jouw verhuis- of overstapdatum, onder de verbruiksgrenzen van het prijsplafond is gebleven.

De totale verbruiksgrenzen van het prijsplafond in 2023 zijn 2.900 kWh voor stroom en 1.200 kuub voor gas. Iedere maand heeft echter z'n eigen grensverbruik. De hoogte daarvan verschilt dus per maand omdat we in de zomer veel minder energie verbruiken dan in de winter.

Als je in een maand minder verbruikt dan de verbruiksgrens in die maand, dan neem je het restant mee als tegoed voor andere maanden die binnen de berekenperiode van je eindnota vallen. Komt je verbruik in een bepaalde maand boven de verbruiksgrens uit, dan is het goed om in andere maanden wat minder te verbruiken.

Binnen de periode tot aan je eindnota mag je tegoeden of tekorten met elkaar verrekenen. Verbruik je in totaal meer dan de verbruiksgrenzen, dan betaal je voor het deel van je energieverbruik dat hoger is dan de verbruiksgrens de prijs van je energiecontract.

Na je eindafrekening start een nieuwe periode bij je nieuwe energieleverancier of binnen je nieuwe contract bij ons. Opgebouwde tegoeden van voor je verhuizing of overstap gelden niet meer, je start dan weer volledig opnieuw voor de resterende maanden van 2023.

Heb je in 2023 een energiecontract met vaste prijzen die lager zijn dan de prijsplafondprijzen? Dan betaal je gewoon jouw lagere contractprijs en betaal je nog minder dan de prijsplafondprijzen.

Meer weten over het prijsplafond? Ga dan naar onze speciale pagina.

Voorbeeldsituatie

Stel, je verhuist op 31 mei en krijgt dan je eindnota. We kijken of je tussen 1 januari t/m 31 mei onder het de verbruiksgrenzen van het prijsplafond voor die periode bent gebleven. Dat is in dit geval vanaf 1 januari tot en met 31 mei in totaal 1.275 kWh

Is dat het geval, dan geldt voor je volledige verbruik het prijsplafond. Heb je toch meer energie verbruikt, dan betaal je daarvoor de prijs van je vaste of variabele contract als die prijs boven de prijsplafondprijs van 0,40 euro per kWh of 1,45 euro per kuub ligt.  

Na deze eindnota of jaarnota begint een nieuwe verrekenperiode. Die duurt t/m 31 december 2023: de einddatum van het prijsplafond. 

Heb je in 2023 nog een vast contract met energieprijzen die lager zijn dan de prijsplafondprijzen? Dan betaal je gewoon jouw lagere contractprijs voor je energieverbruik en heb je het prijsplafond niet nodig.  

Wil je meer weten over het prijsplafond? Ga dan naar onze speciale pagina.

Antwoorden op de meest gestelde vragen over de jaarnota en het prijsplafond:

Heb je geen slimme meter of ons geen toestemming gegeven om je meterstanden uit te lezen? Dan ontving je eind december 2022 een e-mail of brief waarin we vroegen je meterstanden op 31 december 2022 door te geven. Voordat je de jaarnota krijgt, vragen we dat opnieuw. Geef je ons geen meterstanden door, dan schatten we ze. Bij het maken van je jaarnota kijken we of je onder de verbruiksgrenzen bent gebleven of eroverheen ging.

Als je geen slimme meter hebt vragen we je in 2023 om drie keer je meterstanden door te geven: per 1 januari 2023, vlak voordat je je jaarnota ontvangt en per 31 december 2023. Wil je weten of je verbruik gedurende 2023 onder de verbruiksgrenzen zit? Noteer dan zelf aan het eind van elke maand je meterstanden, tel je verbruik op en vergelijk met het totale grenzverbruik over die maanden. De grensverbruiken van het prijsplafond per maand vind je op onze prijsplafondpagina.

 

Het uitgangspunt is dat er zo weinig mogelijk wisselwerking is tussen het prijsplafond en de salderingsregeling. De 2.900 kWh stroom van het prijsplafond is daarom op basis van het netto verbruik. Als je via je zonnepanelen stroom teruglevert, wordt er dus eerst gesaldeerd.

Let op: Heb je in 2023 nog een energiecontract met vaste prijzen die lager zijn dan de prijsplafondprijzen? Dan betaal je gewoon jouw lagere contractprijs voor je energieverbruik en betaal je nog minder dan de prijsplafondprijzen.

De periodes waarbinnen we de saldering toepassen zijn gelijk aan de periodes waarin we het prijsplafond toepassen bij het opstellen van je jaarnota. Zowel op je jaarnota van 2023 als die van 2024 heeft dit impact. Op deze pagina leggen we je alles uit over teruglevering en salderen.

Voorbeeldsituaties

Situatie 1.

Als je in de periode van 1 januari 2023 tot je jaarnota op 1 juni 2023 1.000 kWh teruglevert en 1.500 kWh verbruikt, dan is de netto afname 500 kWh. De verbruiksgrens van het prijsplafond vanaf 1 januari tot en met 31 mei is in totaal 1.275 kWh. Je netto afname valt daarmee volledig binnen het prijsplafond.
 
Situatie 2:

Als je in de periode van 1 januari 2023 tot je jaarnota op 1 juni 2023 2000 kWh teruglevert en 1.500 kWh verbruikt, is er sprake is van 500 kWh netto teruglevering en is het prijsplafond niet van toepassing.

Situatie 3:

Als je in de periode van 1 januari 2023 tot je jaarnota op 1 juni 2023 1.000 kWh teruglevert en 3.000 kWh verbruikt, dan is je netto afname 2.000 kWh en valt er 1.275 kWh binnen de verbruiksgrens van het prijsplafond voor die periode. Hiervoor betaal je 1,275 kWh * 0,40 euro = 510 euro.  Voor de overige 725 kWh (2.000 – 1.275 kWh) betaal je de prijs van je contract.